רשלנות רפואית-טיפולי שיניים

כאשר נגרם לאדם נזק כלשהו, כגון גופני, או נפשי. אזי, לרוב ייוולד צורך לבדוק, האם קיים אחראי לגרימת אותו נזק ואם כן, מה רמת אחריותו. כאשר מדובר בתביעה אזרחית, בגין נזק שנגרם לתובע הנפגע.
הרי שאזי, לרוב תיבחן שאלת הרשלנות, והאם התקיימה האחרונה מצדו של הגורם שאנו סבורים, ו/או שעורך הדין שלנו סבור, שהלה התרשל בפעולותיו או בתפקידו וכדומה, ולכן עליו לשאת בפיצוי התובע/ת.
מתוך האמור
הרי כי קל וחומר שעוולת הרשלנות קיימת אף כחלק מעולם הרפואה.
שכן, הרופאים גם אלו הישראליים הינם, אך ורק ולאחר הכול, בשר ודם. ולכן, ככל בן אנוש מועדים גם הרופאים, לביצוע טעויות.
כלומר, לעתים המדובר בקיומה של אחריות מסוימת, בשל פעולתו של הרופא, לחלילה הנזק הנגרם לנפגע.
וזאת, כאשר לא אחת המדובר בנזקים משמעותיים וחמורים ביותר, שבקצה הספקטרום עלול להיגרם חלילה
מותו של אדם, מרשלנותם של רופאים.

אחד התחומים, שבעניינו מגיעות לבתי המשפט בישראל, לא מעט תביעות בגין רשלנות, הינו התחום של רפואת השיניים, על מגוון תתי תחומיה.
וכחלק מהאמור
דורש התובע, הנפגע/ת, פיצוי על נזקיו שנגרמו לכאורהברשלנות רופא השיניים שטיפל בו.

כיצד נקבעת רשלנות בטיפולי שיניים ?

כפי שקובעים, בשאר התחומים, האם נזק כלשהו נגרם, כתוצאה מרשלנותו של צד או גורם כלשהו, כך עקרונית תיקבע גם רשלנות ברפואת שיניים.
עם זאת
לתחום טיפולי השיניים, הטומן בחובו מטריה רפואית מורכבת ומסובכת, ישנם כמובן מאפיינים הנובעים, מאופיו כגון המקצועי של התחום, עליהם נעמודבתמצית, בהמשך מאמר זה.

ראשית, בכדי לקבוע האם התקיימה רשלנות בטיפול, או טיפולי שיניים, כאלה או אחרים, נשתמש במבחן “הרופא הסביר”.
כחלק ממבחן זה נבדוק, האם לציבור רופאי השיניים ישנה חובת זהירות, כללית, באשר למטופליהם.
במילים אחרות, האם רופא שיניים באשר הוא, באופן כללי, צריך לנקוט בכללי זהירות, כאשר הינו מטפל בפציינט/ית.
כמובן שעל האחרונה, עקרונית, התשובה הינה חיובית. לאחר מכן נבדוק, האם בטיפול מסוים, היו מוטלות על רופא ספציפי חובות זהירות, אשר רופא סביר היה נוקט בהן ובכך, מונע את הנזק הספציפי שארע.
וזאת, עקב אי התנהלות רופא השיניים, הרשלן, כ”רופא סביר”. כלומר, האם קיים קשר סיבתי
בין גרם הנזק לאי נקיטת מהלכי זהירות, אשר על כל “רופא סביר” לנקוט

מי הוא "רופא השיניים הסביר"?

לאור האמור לעיל, נשאלת השאלה, מי הוא אותו רופא השיניים הסביר, הקובע את המתווה הנורמטיבי, בכל הנוגע לאופן שבו על רופאי השיניים להתנהל ולהתנהג

ובכן, ישנן מספר חובות, אשר כאמור, על כל רופא שיניים למלא בהתאמה לכל מקרה והשאובות, בין השאר, מהמטריה הרפואית של טיפולי השיניים.
במילים אחרות, רופא שהתנהג באופן שאינו סביר או רשלני, ייחשב למשל כזה, שפעל נגד הקבוע בספרות הרפואית, המקצועית, המקובלת. ולפיכך, לאור התנהגותו הלא מקצועית, שחרגה מגבולות הסביר, נגרם הנזק הנתבע למטופל/ת
.

למשל, רופא המאבחן, בטעות, צורך לבצע טיפול שורש, במקום עקירה, על כל ההשלכות של הדבר, עלול בית המשפט לקבוע, לגביו, שנהג ברשלנות.
על אותו משקל, רופא שייחשב לצורך הגשת תובענת רשלנות, כחורג מדרך הסביר, הינו למשל כזה, אשר יפעל נגד הוראה שבחוק, או כללים מקובלים בעולם הרפואה בכלל
ובתחום טיפולי השיניים בפרט.

למשל, רופא אשר לא מסר למטופל את מלוא המידע, הרלוונטי, הנוגע לטיפול ולא נתן למטופל/ת להחליט מבין אופציות הטיפול העומדות לפניו. וזאת כמובןמבלי למסור מידע מוגזם המחטיא את המטרה. הרי, רופא שכזה, ייחשב כאחד שפגע באוטונומיה של המטופל.
שכן, גם אם קיבל את הסכמתו של המטופל, לביצוע הטיפול הספציפי, הרי שלא מדובר בהסכמה מדעת.
זאת משום, שלמטופל היו חסרים פרטים מהותיים, שהיה והיו מובאים לידיעתו, הרי או שהיה מסרב, לביצוע הטיפול, או שהיה בוחר בדרך טיפול שונה
.

 

לסיכוםהיה ועברתם טיפול שיניים והנכם חשים באי נוחות, שלא לומר סבל וחוסר יכולת לתפקד, מאז אותו טיפול.
דעו, שמטבע הדברים ועקרונית, הרי שטיפול שיניים אמור להבריא את שיניכם ופיכם ולשפר את מצבכם.
לכן, היה וטיפול שיניים כאמור, אינו משיג את מטרתו הייעודית, שלא לומר מסתבך, יתכן ונחשפתם לרשלנות רפואית בטיפולי שיניים.
המדובר, בנושא רציני ביותר, הדורש התערבותם של, הגורמים, המומחים ביותר. שכן, הנכם עלולים לעמוד מול שוקת שבורה, בדמות סבל וכאבים, שלא מחיוב, המציאות, שתסבלו אותם לבדכם וללא עזרה.
וכמו כן, לא אחת יש לבצע תיקונים משמעותיים בפה ובשיניים, להפסיד ימי עבודה וכיו”ב. כאשר, כל ראשי נזק אלה ורבים נוספים, מסתכמים בסופו של דבר ובמקרים רבים, בסכומי כסף אדירים.

עורך דין רשלנות רפואית שיניים

כאשר ההבדל בין לגשת לעו”ד מומחה, לבין התמודדות לבד במערכה, הינו לשאת בעצמכם, הן מהבחינה הכלכלית וכן הרגשית, את המציאות העגומה שנכפתה עליכם.
מציאות, שעלולה להתבטא אף בנכות קשה. ולעומת זאת מאידך, קבלת עזרה מעו”ד מומחה ברשלנות רפואית, אשר ימצא עבורכם כתובת, בדמות אדם או חברת ביטוח, שיישאו באחריות לנזק שנגרם לכם.
וכן, אותו עורך דין ילווה אתכם בתקופה קשה זו, לעבר פתיחת דף חדש של המשך חיים טובים יותר.

דילוג לתוכן