טיפול במוסד רפואי – מה עושים לפני הליך רפואי כלשהו ואחריו ?

טיפול במוסד רפואי – מה עושים לפני הליך רפואי כלשהו ואחריו ?


חוק זכויות החולה, תשנ”ו 1996 מעגן את זכויותיו של הזקוק לטיפול רפואי והמקבל טיפול רפואי ומטרתו להגן על כבודו ופרטיותו. פרקים ג’ – ה’ בחוק מסדירים את כל הזכויות שלכם כמטופלים וחובות הגורם המטפל בכל הליך רפואי. כאשר הליך רפואי יכול להיות ניתוח, טיפולים שהנכם נזקקים לעבור בין אם מורכבים כגון כימותרפיה ועד הליך פשוט יותר כגון הסרת נקודת חן בהליך כירורגי.
בטרם תכנסו לניתוח או תעברו כל טיפול רפואי אחר, כדאי לדעת מהם הפעולות שיש לבצע על מנת לממש את כל זכויותיכם כמטופלים:
בטרם ניתוח הבינו האם מדובר בהליך/ניתוח חובה או האם מרצון. לעיתים מדובר בשילוב של השניים כאשר מדובר בהליך פלסטי (ניתוח אף שכולל הליך חובה לתיקון מחיצה בנוסף ליישור אף למשל).
באם מדובר בניתוח חובה לדעת הרופא המטפל, זכותכם גם לבקש דעה נוספת בנוגע לטיפול הרפואי המוצע וחובתו של המוסד הרפואי לסייע לכם לממש זכות זו.
הבינו מיהו הגורם המטפל – כמטופלים זכותכם לקבל את זהות הגורם המטפל/המנתח. יש למסור לכם טרם הטיפול את פרטי הרופא המטפל. ובאופן כללי, כל עובד בריאות נדרש להזדהות בשמו ותפקידו בפניכם, לפני מתן הטיפול. יתרה מכך, עליהם לשאת תג זיהוי המצהיר על תפקידם/מקצועם, שמם כולל תמונה ופרטים מזהים נוספים.
הבינו באיזה הליך מדובר – הרופא המטפל נדרש על פי חוק למסור לכם את כל המידע הרפואי הדרוש, מוקדם ככל הניתן לפני הטיפול, כדי שתוכלו להחליט באם להסכים לטיפול המוצע.
בין הפרטים יש למסור לכם את האבחנה, הפרוגנוזה, תיאור של התהליך – מה מטרתו, התועלת עבורכם וסיכוייו של הטיפול להצליח. כמו כן, מה הן ההשלכות של הטיפול, מה הם הסיכונים שבהליך כולל תופעות לוואי, סיכויים והסיכונים שבטיפול רפואי חלופי או היעדר קבלת הטיפול המוצע ואף באם מדובר בטיפול חדשני.
הסכמה מדעת – כפי שמוגדר בחוק זכויות החולה שלהלן, פרק ד’, סעיף 14 (א’) “הסכמה מדעת יכול שתהיה בכתב, בעל פה או בדרך של התנהגות”. בטיפולים ספציפיים וכן כשמדובר בטיפול שהינו תוספת למנוי, חובה להחתים את המטופל בטופס הסכמה מדעת בכתב. אי קבלת הסכמה מדעת מהווה בסיס לתביעות רשלנות רפואית ובמידה ונגרם נזק בעקבות טיפול רפואי שלא הסכמתם לו, הרי לכם עילה לתביעת רשלנות רפואית. חשוב להבין בדיוק לאיזה הליך הנכם מסכימים ולשאול את כל השאלות טרם ההליך את הרופא המטפל ולמנוע חוסר הבנה עתידי.
אספו רשומות רפואיות – לאחר טיפול/ניתוח שעברתם. הרשומות הן תיעוד של כל ההליכים שעברתם, הבדיקות שעברתם, תוצאותיהם, אבחנות, הוראות טיפול ועוד. הוראות הטיפול לאחר ניתוח הן חיוניות להחלמה וחוסר ברשומה רפואית ו/או תיעוד לקוי יכולים להוות עילה לתביעה לרשלנות רפואית.

שטרייכמן – משרד עורכין דין
שטרייכמן משרד עורכי דין, מתמחה בהענקת שירותי ייעוץ וייצוג בנושאי רשלנות רפואית. הצוות שלנו בעל ניסיון רב במגוון תתי תחומים כגון רשלנות רפואית בטיפולי שיניים, בלידה, בניתוחים פלסטיים כגון הגדלת חזה, בהסרת משקפיים בלייזר ועוד. נשמח לעמוד גם לשירותכם ולסייע לכם למצות את מלוא הזכויות המגיעות לכם כמטופלים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן